Nyheter

Lassi till VM-final – och klar för OS i London


Det var en imponerande insats som Lassi svarade för kvart i tolv idag, i dagens andra semifinal under VM i rodd, Slovenien.
Avancemanget till finalen i morgon klockan 13.20 betyder flera saker, inte minst att Lassi som en av elva roddare i världen kvalificerat sig till OS i London i månadsskiftet juli-augusti nästa år!

Så här sa Lassi, hans tränare Per ”Pliggen” Andersson och förbundskapten Leif Pettersson direkt efter loppet där han slutade på en säker tredje plats:

Lassi:
”Kinesen drog ju väldigt tufft första 500 metrarna, sen malde jag bara på upp mot 1 000, då såg jag att det var konkurrenter som började mulna lite. Mittendelen, där det är en väldig mental kamp, gick bra och när det var 500 meter såg jag att det var ganska lugnt, jag behövde inte gå proppen ur på slutet. Jag får försöka göra det där lilla extra imorgon i finalen istället.”

”Det känns jätteskönt att vara i finalen, nu är det bara att ladda och göra ett ännu bättre lopp.
Och att min medverkan i OS blev klar idag är verkligen kanon. Jag har jobbat sedan förra OS:et, en långsiktig plan, där jag nu konstaterar att jag fått betalt för slitet. Jag har inte vunnit något än här nere ännu, men jag vet att jag är i den yppersta världseliten och att kvalificerat mig till OS. Det är två riktigt bra besked det också. Tack mina sponsorer som gör denna resa möjlig, Clas Ohlson min arbetsgivare, Leksands Sparbank, Optileks, Quality Spa & Resort Dalecarlia, Nordsign, Monark Exercise, Nethouse, Craft, Leksands kommun, Maxim och Polar. Utan deras stöd hade jag inte varit i världseliten idag. Och det är så roligt att det är så många lokala sponsorer som stöttar mig”.

”Nu ska jag ta det lugnt och ladda batterierna. I morgon bitti blir det ett lugnare träningspass, sen kör vi”.

Per ”Pliggen” Andersson:
” Det var viktigt att vara med i början utan att ta ut sig helt. Sen var han oerhört stark mellan 500 och 1000, där var han snabbast av alla roddare i de båda semifinalerna. Det gick enligt plan, nu ska vi njuta av det här en timme sen ladda för finalen imorgon. Jag är förstås jätteglad att han är klar för OS i London också.”

Leif Pettersson, förbundskapten:
”Han gjorde ett stabilt lopp helt igenom. Att Olaf Tufte skulle komma som en kanon på slutet var väntat. Nu är det bara att ladda för morgondagen, det var fantastiskt bra det här”.



Kommentarer:

  1. Enorm prestation - och att krutet för inrodd är torrt det såg vi på sista bitens lugna rodd. Kul att man kan kolla loppen på TV via webb också på Worldrowing.com/video Det ger en väldigt bra underhållning. Vi satt som fågelholkar här på min arbetsplats! Grattis till OS-kvalificeringen. I morgon blir det åka av!

    02 september 2011 15:48 av: Johani Karonen
  2. Så bra Lassi!!!! Vi håller tummarna!!!

    02 september 2011 16:56 av: Nicole & Christoph
  3. Ja i morgon får nog inte krutet vara torrt, då blir det nog att tända på alla stubiner.

    Vi sitter framför datorn och hejar allt vi kan!

    02 september 2011 18:38 av: kerstin o Jessica
  4. Kör så dom andra får vågsvall!

    02 september 2011 18:42 av: Zebbe
  5. Bra jobbat!! Lycka till i finalen. Vi håller tummarna!!!

    02 september 2011 20:38 av: Fam Åkesson-Jansson
  6. Båtliv är en riktig skådespel. Here

    27 november 2011 19:46 av: Lika
  7. Replica Gucci handbags are also considered as cheap Fake Gucci Pelham Bags available in the market. The reason for this is the cost of preparation of duplicate brand name of Gucci is less as compared to other brands. The Gucci Canvas Bags can also be affordable to the purchasers as compared to the original one. Also the quality of the cheap replica handbags is quite related to the genuine products. As far as status is considered it is a better option to buy cheap replica handbags because spending too much for maintaining your status is totally illogical.Many people think that the Fake Gucci Hobo Bags will be cheap in quality also but experts say that there is minute or no difference between unique and replica handbags and people can confidently purchase the cheap replica handbags as no one would notify the difference in it. It has been observed that the demand for cheap replica handbags is more than the genuine handbags.

    30 november 2011 06:13 av: sean
  8. It's not just shows that you are the team's fans. But it also shows that you are interested in the National Football League, prove your identity. Buy the best shirt in Pittsburgh Steelers here you will better support your favorite teams and players.
    Pittsburgh Steelers Jerseys
    Cheap Steelers Jerseys
    Ben-Roethlisberger-Jersey
    Heath-Miller-Jersey
    Authentic James Harrison Jersey
    Troy Polamalu Jersey
    Authentic Steelers Jerseys
    Steelers Super Bowl Jerseys
    Steelers Women's Jerseys
    Kids Steelers Jerseys
    Green Bay Packers Jerseys
    Cheap Packers Jerseys
    Cheap Packers Throwback Jerseys
    Cheap Women's Packers Jerseys
    Youth Packers Jerseys
    Packers Super Bowl Jerseys
    Aaron Rodgers Jersey
    Greg Jennings Jersey
    Cheap Ryan Grant Jersey
    Clay Matthews Jersey
    Cheap Paul Hornung Jersey
    Bart Starr Jersey
    Authentic Eagles Jerseys
    Cheap Eagles Jerseys
    Authentic Vick Jersey
    LeSean McCoy Jerseys
    Authentic Young Jersey
    Custom Eagles Jerseys
    Official Philadelphia Eagles Jersey
    Authentic Eagles Throwback Jerseys
    Cheap Steelers Jerseys
    Steelers Jersey
    Steelers Throwback Jerseys
    Cheap Womens Steelers Jersey
    Cheap Youth Steelers Jersey
    roethlisberger jersey
    Polamalu Jersey
    Cheap heath miller jersey
    Coach Outlet Store Online
    Coach Outlet
    Coach Backpack
    Coach Diaper Bags
    Coach Tote Bags
    Coach Poppy
    Welcome to our online shop to choose your favorite team and player’s jersey.
    "it is released by pittsburghsteelersjerseyssale.com 2011.12.12"

    12 december 2011 06:40 av: Pittsburgh Steelers Jerseys
  9. Milton Weir - google him & read what Ian Wishart/Investigate wrote of him in 2007 etc.Apparently invlevod with prostitution rackets and other dodgy corrupt dealings.Now, wasn't Laniet supposed to have been spilling the beans on her alledged incest the day she was killed? Wasn't she a prostitute at one point in her life too?If so, wonder if she ever had dealings with Milton Wier and other corrupt Dunedin cops? What's the bet she did? Funny how her electronic diary was never seen again. What a coincidence eh!Now what would the corrupt Dunedin cops be thinking on the day of the murder?Hmmm, now if Robin Bain was the murderer, the question would have to be asked, "why?". And you can bet that apart from the alledged incest, investigating "why" would bring out further allegations/reports of corrupt police activity such as drugs and prostitution involvement etc. So wouldn't the corrupt cops then want to ensure that there was no heat or traction on these etc? Well what better way than to divert attention to David Bain and frame him instead. Perfect eh!Now I do not know for sure whether David Bain is the killer or not, but I cannot see a motive. For the father, yes there is a motive. For corrupt cops, then David was the perfect scapegoat. This is just my opinion, I hope investigative journos, bloggers, Ian Wishart etc, has the time to look further into the corrupt goings on of the Dunedin Police. What Investigate has reported on so far has been very interesting.Now here's a conspiricy theory.... David and Robin did not kill the family. Corrupt cops (or associates) did to ensure Laniet's expose of incest and prositution never saw the light of day. Crazy conspiricy theory you ask? Maybe it is but that goes a hell of a long way explaining why the entire family was killed and how convenient, they knew David was on a paper run and had the time to do so. Funny how forensic evidence wasn't preserved and the house burned down by Police two weeks later. So much evidence went up in smoke that day.Someone should get onto Weir's ass and the other corrupt cops etc. Someone is bound to squeak.

    03 oktober 2015 17:57 av: Vcr
  10. How can people think Robin had a moivte and David didn't. David gtrew up in a totally dysfunctional and sick family (see McNeish's history)and as a disturbed personality has harboured fantasies for a long time. Robin was only depressed, and depressed fathers don't kill their family - maybe himself. And Laniet was famous for saying her father abused her - she even told the local dairy owner, which will come out in the evidence later. David's family on both sides will have nothing to do with him. http://rkknjczllhd.com [url=http://cmcwbkhrer.com]cmcwbkhrer[/url] [link=http://chhjrtpmyg.com]chhjrtpmyg[/link]